Page 20 - Riskli Dergi
P. 20
GÜVENLİ YAŞAM / 20
Oyun, her yaştan çocuğun bilişsel gelişimi- ve saldırı gibi olumsuz fiiller üzerine kuru-
ne katkı sağlayan ve hayal dünyasını zen- lu oyunlarda durum, tehlikeli bir hâl alıyor.
ginleştiren bir eylem olarak karşımıza çı- Zira oyun, bu gibi yanlış davranışlarda bu-
kıyor. Sorumluluk duygusu, konsantrasyon lunulduğu müddetçe puan kazanmaya ya
becerisi, zekâ gelişimi ve yeni yetenek ka- da seviye atlamaya olanak tanıyor. Söz
zanımına yardım eden bu kavram, çocuk- konusu eylemlerin başarı getirdiğini gö-
larımızın hayatında büyük alan kaplıyor. ren çocuk ise oyunda büründüğü karakte-
rin yaptığı gibi şiddete eğilim göstermeye
Günümüz çocuklarının oyun alışkanlıklarına başlıyor. Durumu fark eden anne babalar,
bakıldığında ev dışında ve arkadaş grubuy- çocuğunun yanlış davranışlarını durdur-
la yan yana oynanan oyunlara burun kıvır- mak için ceza yöntemine başvurabiliyor.
dıkları görülüyor. Eğlencenin şekli ne olursa Lakin aynı davranışı oyunda gösterdiğinde
olsun dijital kanallar ile ulaşılan sanal seçe- ödüllendirilen çocuk, gerçek hayatta uy-
nekler tercih ediliyor. Gerçekçi tasarımlar guladığında ceza alınca kendisini iletişime
ve hayranlık uyandıran efektler ile tasarla- kapatabiliyor.
nan bu oyunların kendisine ait bir olay ör-
güsü dahi bulunuyor. Hâl böyle olunca sos- Sosyalleşmeye Duyulan Açlık, Oyuna
yal aktivitelerin yerini, simülasyon oyunlar Bağımlı Hâle Getiriyor
alıyor. Fakat realite algısının bozulmasına
yol açan bu durum, bazı tehditleri de be- Çocukların gerek ebeveynleri gerekse-
raberinde getiriyor. Bilhassa pedagoglar de arkadaşları ile sosyalleşmesinin teşvik
ve psikologlar, çocukların oyun rutinlerinin edilmemesi onları yalnızlığa itiyor. Kendisini
iyi denetlenmesi gerektiğini söylüyor. çaresiz hisseden çocuk ise eğlenmek, ile-
tişim kurmak ve vakit geçirmek için oyun-
Çocuklar, Oyun Karakteriyle Özdeşleşe- lara yöneliyor. Öyle ki günümüzde birçok
rek Gerçeklikten Kopabiliyor! çocuğun bir kez bile yan yana gelmediği
ancak sanal oyunlar sayesinde tanıştığı
Simülasyon oyunlarının en büyük özelli- arkadaşları bulunuyor. Çocuk, yaşadığı du-
ği, oyun kurgusuyla örtüşen “gerçek” bir rumun reel bir karşılığı olmadığını bilse dahi
dünya oluşturmasından geçiyor. Böylece bundan vazgeçemiyor. Çünkü bu nokta-
mevcut realitede zaman geçiren kişi, ken- dan sonra oyunu bırakmak tüm sosyal se-
disinin sanal bir kurgu içerisinde bulundu- çeneklerini bitirmek anlamına geliyor.
ğu algısını kaybetmeye başlıyor. Oyunda
geçirilen süre arttıkça sözü edilen durum Bu nedenle uzmanlar, çocukların oyun
daha da ağırlaşıyor. davranışlarının iyi gözlenmesi gerektiği-
ni söylüyor. Yaşa uygun seçim, oyun süresi
Söz konusu oyunlarda çocuk, kendisini ve ebeveyn denetiminin önemine vurgu
temsil eden bir avatar seçiyor ya da eş- yapılırken sanal ve gerçek ortamlı oyun-
leştiği karaktere yön veriyor. Ancak bu ların birlikte ilerletilmesi öneriliyor. Ayrıca
noktada bir özdeşleşme algısı da kendisi- çocukların anne babalarıyla birlikte eğle-
ni göstermeye başlıyor. Kişi, bir süre sonra nebileceğini bilmesinin de oyun bağımlılı-
oyun içerisindeki eylemleri, kendisinin yap- ğından uzak durmak konusunda bir hayli
tığını düşünebiliyor. Özellikle şiddet, dövüş fayda sağladığı belirtiliyor.