Page 55 - Riskli Dergi
P. 55
Bırakın çocuklarınızın kollarını, Amerika´da, 1954´te ise Doğu Almanya´da
Berliner Ensemble´ın yorumuyla sahnelen-
miş. Brecht, Süleyman peygamberin ha-
hayatlarına kemlik ettiği bir olayda verdiği kararı, Rus
devrimi sırasında yaşanan bir olaya uyarla-
yarak, bir toprak parçası için çekişen iki kol-
onlar karar hozun uzlaşmasını anlatıyor. Bu oyununda
ev sahibi kolhoz üyeleri anlaşmadan sonra
konuklarına eski bir öyküyü oynarlar.
versin” “Görünüşte bebeğinin üzerine titreyen, ök-
sürdüğünde doktorları azarlayan bir pren- Ali Aktuğ
ses, kocası ayaklanmada öldürüldükten
sonra sarayı terk ederken, uzun uzun hangi aynı anda iki kolundan çocuğu çekmeye
giysilerini yanına alacağını düşünür. Ancak başlıyorlar. Kısa süre sonra prenses çocuğu
çocuğunu o kargaşada sarayda unutup kendine çekmeyi başarıyor. Yargıç Azdak,
kaçar. Hizmetçi Gruşa çocuğu yangından çocuğun prenseste kalması gerektiğine
kurtarır ve yanına alarak uzak köydeki kar- hükmediyor.
deşinin yanına gider. Çocuğu, peşlerine dü-
şen askerlerden kurtarmak için, kendi oğlu Gruşa´nın itirazı üzerine, çekişme tekrarla-
olduğu yalanını söyler. Aylarca bir sığınakta nıyor. Yine prenses kazanıyor. Gruşa yenil-
yaşar, nişanlı olduğu halde yaşlı bir adamla giyi kabul etmeyip, ağlıyor.
gönülsüzce evlenir.
Azdak;
İsyan bastırılıp başkente döndüğünde, ni- -Madem çocuğu bu kadar çok istiyordun,
şanlısına gerçeği açıklar. İkisi evlenip, ço- niye gücünü sonuna dek kullanmadın? diye
cuğu evlat edinmek isterler. Ancak eski soruyor.
gücüne kavuşan prenses, saraya dönme- Gruşa´nın yanıtı:
sinin tek yolu olan çocuğunu geri almak için -Çok sert çekip, kolunu mu kırsaydım? olu-
mahkemeye başvurur.
yor.
Bu hassas durumda Azdak´ın kararı, çocu-
Yargıç, keskin zekası ve konuşma yete- ğu, doğuran annesinden alıp, bakan anne-
neğiyle idamdan dönen aç gözlü eski bir sine vermek oluyor.
hırsızdır. Şimdi de en çok kim para verirse
ondan yana işleyen bir adaleti uygulamak- İşte anne ve babalar Türkiye’nin eğitim
tadır. Prenses parasıyla, Gruşa da sevgisiyle sistemi düzensiz olduğu için ve senelerdir
bu çocuğun gerçek annesi olduklarını ka- çocukları hem hayata hem de bilime hazır-
nıtlamak zorundadırlar.
layan okulun az olmasından dolayı çocuk-
larının kollarını kopartmak pahasına devle-
Brecht, oyunda toprağın tapulu sahibine tin parasız veya kuvvetli olduğu bilinen özel
mi, yoksa onu en yararlı biçimde işleyen ki- okullara hazırlıyorlar. Etrafta orta veya lise
şiye mi ait olduğunu tartışıyor. Bunu da, bir sona gelmiş ama ideali olmayan, sevece-
çocuğun, kendisini zor zamanlarda terk ği mesleğin okulunu okumak yerine bazen
eden gerçek annesine mi, yoksa onu alıp velilerinin yaptırımıyla, bazen de okul kaza-
her türlü güçlüğe göğüs gererek büyüten namamanın getirdiği sonuçla etrafa tuhaf
kadına mı ait olması gerektiğini tartışan bakan, asosyal, özgüveni az ve daha yolun
´tebeşir dairesi´ deneyi ile yapıyor.
başındayken mental olarak hasta olmaya
aday çocuklar var. Bırakın çocuklarınızın
Oyunun finalinde, çocuk ortaya tebeşir- kollarını, hayatlarına onlar karar versin.
le çizilen dairenin içine bırakılıyor. Kadınlar