Page 27 - Riskli Dergi
P. 27
dığımız ya da eksik bulduğumuz hiçbir şey
kusur anlamına gelmiyor.
Kırıklara İyi Gelen Bir Felsefe
Kintsugi felsefesinde kusursuzluk, düzen-
sizlik ya da asimetriklik hayatın olağan akı-
şında var olan durumlar. Çünkü insan tüm
bu zıtlıklarla var ve tam bir kusursuzluk hâli
güzellikle eş değer değil. Peki kintsugi nasıl
uygulanıyor? Bu felsefeye göre tamir edi-
len çanak, çömlek, vazo gibi eşyalarda kırık
noktalara altın ya da lame rengi madde-
lerle bir hat çizilir. Bu madde ise altın veya
gümüş tozunun reçine ile harmanlanma-
sından meydana gelir. Kırık yere sürülen bu
dolgu ile artık sahip olunan eşya farklı gö-
rünse de işlevini sürdürür.
Kintsugi Felsefesinin Ortaya Çıkışı
Sanat tarihçilerinin aktardıklarına göre 15.
yüzyılda Komutan Shogun Ashikaga Yos-
himasa’nın bir gün çok sevdiği çay kasesi
kırılır. Kase tamir için Çin’e gönderilir. Me-
tal parçalarla tamir edilen kasenin yeni
görünümü ise imparatoru pek de mutlu
etmez. Bu nedenle Japonya’daki zana-
atkarları kaseyi yeniden tamir etmesi için
görevlendirir. Japon ustalar bu kez kase-
yi metal parçalar yerine altın kullanarak
onarırlar. Kırılan yerlerinden altınla birleşti-
Kırılan ve zarar gören bardak, vazo, çöm- rilen vazo aslında harika bir sanatın açığa
lek gibi eşyaların altın kullanılarak yeniden çıkmasına olanak sağlar. Kin altın, tsugi ise
birleştirilmesi ve tamir edilmesine kintsugi yamamak anlamlarına geliyor. Kusurların
deniyor. Kintsugi aslında Japon felsefesi altınla yamanarak çok daha değerli oldu-
wabi-sabi ile ilişkili. Sadelik, duruluk anla- ğu ve hâlâ ne kadar kıymetli göründüğü-
mına gelen wabi; kusurlardan pürüzler- nü gösteren kintsugi sanatı ile kusurların
den memnun olmak anlamına gelen sabi içindeki güzellik görülebiliyor. Aynı zaman-
ile birleştiğinde “kusurlu güzellik” gibi bir da kintsugide amaç kırık eşyanın yepyeni
anlam ortaya çıkıyor. Yani kintsugi bize ku- görünmesi değil, hatalı ve arızalı hâli ile de
surların da sevilebileceğini ve tamir edildi- güzelleşebilmesi. Kusursuzluğu aradığımız
ğinde eskisinden çok daha güzel görüne- hayatlarımıza bu felsefe ışığında baktığı-
bileceğini anlatıyor. Wabi-sabi anlayışında mızda aslında çok derin mesajlar alıyoruz.
hayat eksileri artıları yani her bir noktası ile Gizlemeye ve her daim örtmeye çalıştı-
bir bütün. Hayatın akışında olumsuz say- ğımız noksanlarımızla bir bütünüz. Onlara