Page 15 - Riskli Dergi
P. 15

hayatı kendine, toplulukçu kültürlerde ken- Oysa kaygı, olabilecek aksiliklere karşı yapı-
        dini hayata uydurmak ister. Kendini hayata  lan provanın duygu halidir ve bir ölçüde ge-
        uydurmaya çalışan toplumlar, buna uygun  reklidir. Kişi en kötü durumda dahi ne olabi-
        olarak daha sakin ve düşük enerjili duyguları  leceğini düşünüp kendini buna hazırlayabilir
        ararlar. Yani coşkulu, enerjik, iddialı mutluluk- ve bir şekilde her şeyin hallolacağını/yolunu
        lardansa huzur, keyif, afiyet, muhabbet gibi  bulacağını kabullenir. Bizim sabrı yücelten
        sakin duygular, yaşantılar aranır ve özlenir.  kaderci kültürümüzde kaygı, korku, üzüntü
        Daha  düşük  enerjili  duygular,  kişiyi  risk  al- gibi duygular karşısında üstünlük taslamak
        maktan çok riskten kaçınmaya yöneltir.                değil, onları kabullenip – hatta kucaklayıp –
                                                              bize göstermeye çalıştıklarını görmek var.
                                                              Bu yüzden belki de her zaman amaç duy-
         “Coğrafyanın, dolayısıyla                            guyu yönetmek değil, duyguyla beraber ev-

         coğrafyanın bir türevi olan                          rilmek olmalı.


         kültürün duygular üzerindeki  Kültürümüz bize duygularla baş etme
         etkisi tahmin ettiğimizden                           konusunda başka neler söylüyor?
                                                              Ben ‘Türk’ün Kalbi Nasıl Çarpar’ kitabında
         çok daha büyük”                                      bu sorunun cevabını bulmayı hedefledim.
                                                              Kadim bilgilerimize, dilimizdeki kavramla-
        Ve kültürümüzün riske yönelten özelliği: Kül- ra ve deyişlerimize baktığımızda duyguları
        türel karşılaştırmalarda en çok kullanılan  yaşayışımız ve baş etme yollarımız hakkın-
        Hofstede modelinde ‘belirsizlikten kaçınma’  da çok şey öğreniyoruz. Sevdiğim bir örnek
        adlı boyut, hayat belirsizliklerinin kişide ya- vereyim: ‘ciğer’ sözcüğü dilimize Farsça’dan
        rattığı stresi yansıtır. 100 üzerinden 85 pu- girene kadar, Uygur Türklerinden Başkurtla-
        ana sahip olan Türk kültüründe belirsizlikten  ra kadar tüm eski lehçelerde akciğer yerine
        kaçınma eğilimi çok yüksektir. Yani insanlar  öpke sözcüğü kullanılıyordu. ‘Öpke’yi bugün
        hayatın doğal belirsizliğini azaltmak için elle- öfke olarak kullanıyoruz. Divan’da da öpke
        rinden geleni yapar. Bizim toplumumuzda bu  hem akciğer hem öfke anlamında... Muhte-
        genellikle alışkanlığın dışına çıkmama, ‘gelen  melen öfkenin şiddetli solumalarla ortaya
        gideni aratır’ deme, yeniyi denememe ola- çıkması, dolayısıyla nefes teknikleri ile kont-
        rak kendini gösterir. Sanki risk almaktan kişi- rol edilmesi yüzünden bu kavram ortaktı. Bu
        yi alıkoyan bir kültür özelliği gibi görünse de  gibi ipuçları, bize duyguyu nerde ve ne şekil-
        aslında bu eğilim, hesapsız risk almanın yolu- de yaşadığımız, dolayısıyla nasıl kontrol altı-
        nu açar. Kişi belirsizliği azaltmak, hemen ha- na alacağımız hakkında yol gösterir.
        rekete geçmek uğruna olmadık riskler ala-
        bilir. Yani çelişki gibi görünse de Türkiye gibi  Siz, hayatınızdaki ve mesleğinizdeki
        belirsizliklerle dolu bir coğrafyada insanların  risklerle nasıl baş edersiniz?
        sahip olduğu yüksek kaygı düzeyi, risk almayı  Risk almak konfor alanının dışına çıkmaktır ve
        kolaylaştırır.                                        insanı geliştirir. Gençliğimde, psikoloji eğiti-
                                                              mim sırasında Maslow’u okuduğumdan beri
        Risk algısıyla ve riskin insan ruhunda  buna inandım ve bu doğrultuda yaşamaya
        yarattığı duygularla nasıl baş etmeli?                karar verdim. Risk aldığımda ‘ben bunu ne-
        Risk almak kaygı düzeyini yükseltir. Amerikan  den yapıyorum, ne gerek var’ diye düşündü-
        menşeili pozitif psikolojide kaygıyı olumlu dü- ğüm elbette oldu ama risk tatlıya bağlandı-
        şünce ile değiştirmek, hatta kimi zaman yok  ğındaki memnuniyetim, bir sonraki riski alma
        sayarak yerine iyimserlik koymak öğütlenir.  konusunda bana hep şevk verdi.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20