Page 54 - Riskli Dergi
P. 54
MAKALE / 54 dir. Bu kabullenme sürecinden sonra, bireyin zor anlarında daha anlayışlı ve destekleyici
hayata bakışı ve yaşam tarzında belirgin olabilir. Bunun yanı sıra, manevi olgunlaş-
değişimler olabilir. Kabullenme aşamasın- ma süreci, kişinin içsel huzur arayışında bir
dan sonra insanların hayata bakışı ve ya- dönüşüm yaşayarak hayatın daha derin
şam tarzında yaşanan değişimlere dair ay- anlamlarına yönelmesine yol açabilir. Bu,
rıntılı bir incelemeyi de aşağıda bulacaksınız. bazen bir inanç sistemi ya da spiritüel bir
yolculuk şeklinde, bazen de insanı anlam-
Yeni bir hayat perspektifi lı eylemler yapmaya sevk eden bir yaşam
Kabullenme aşamasından sonra insanlar amacı olarak kendini gösterebilir. Kabullen-
genellikle hayata daha farklı bir perspek- me aşamasını geçmiş bireyler, kaygı ve kor-
tifle bakmaya başlar. Yaşadıkları kayıp ya kuları daha sakin ve kabullenici bir şekilde
da zorluk, yaşamın değerini daha derin bir ele alabilirler. Hayatta bazı şeylerin kontrol
şekilde kavramalarına ve geçmişte önem- edilemeyeceğini kabullenmiş olan bireyler,
semedikleri detayları fark etmelerine yol başlarına gelen zorluklarla veya gelecekte
açabilir. Bu kişiler, hayatın geçici doğasını yaşanabilecek belirsizliklerle daha barışık
ve insanın kontrolü dışındaki olayları daha olma eğilimindedir. Bu, bireylerin olumsuz
iyi anladıkları için, sahip oldukları zamanı ve durumlara karşı daha dirençli bir hale gel-
anları daha kıymetli bulmaya başlar. Örne- mesine katkıda bulunur. Onlar artık “korku”
ğin, günlük yaşamlarında küçük mutlulukları veya “endişe” gibi duyguların yaşamın do-
takdir etme, sevdikleriyle daha kaliteli vakit ğal bir parçası olduğunu ve bu duyguların
geçirme gibi eğilimler geliştirebilirler. kendilerini tüketmesine izin vermemeleri
gerektiğini anlarlar.
Bu perspektif değişikliği, aynı zamanda bi-
reyin sahip olduğu yaşam değerlerini de et- Örneğin, hastalık gibi zorlayıcı bir durum ya-
kileyebilir. Hayatın kısa olduğunu daha fazla şamış biri, sağlığın ne kadar değerli oldu-
fark eden bireyler, daha anlamlı ve dolu dolu ğunu kavrayabilir, ancak sağlığın geçici bir
yaşama isteğiyle hareket edebilirler. Bu, ka- şey olabileceğini de içten içe kabullenir. Bu
riyerden arkadaşlıklara kadar farklı alanlar- da bireyin her anı dolu dolu yaşama isteğini
da daha bilinçli ve seçici davranmalarına yol güçlendirir ve gelecek kaygılarına daha sa-
açabilir. kin bir şekilde yaklaşmasını sağlar.
Kabullenme sürecinden sonra insanlar, ha-
Kabullenme aşaması, bireylerde duygusal yatlarını daha anlamlı kılma ve kendilerini
ve manevi bir olgunlaşma sürecini de bera- ifade edecek yeni yollar bulma arayışına gi-
berinde getirir. Zorlu bir deneyimle yüzleş- rebilirler. Bu kişiler, yaşadıkları zorlukları ha-
miş olan insanlar, daha derin bir içsel güç ve yatlarının merkezine koymak yerine, onları
direnç kazanırlar. Bu kişiler, diğer insanların hayat yolculuklarının bir parçası olarak gö-
duygusal acılarını daha iyi anlayarak empati rerek, bundan yeni bir yaşam amacı çıkara-
yeteneklerini geliştirebilirler. Geçmişteki ka- bilirler. Bazı bireyler, acılarını bir motivasyon
yıpların ya da zorlukların, bireyin içsel dün- kaynağı olarak kullanarak başkalarına yar-
yasında olgunlaşmasına katkıda bulunduğu dımcı olma isteği duyabilir. Örneğin, hastalık
söylenebilir. sürecinden geçmiş bir birey, benzer durum-
da olan insanlara destek vermek için gönüllü
Duygusal olgunluk sağlıklı insan ilişkisi olabilir ya da kaybettikleri bir yakınları adına
için şart bir yardım kuruluşu kurabilir.
Bu duygusal olgunluk, insanların yalnızca
kendileriyle değil, aynı zamanda etrafında- İnsanın anlam arayışı
ki diğer insanlarla daha sağlıklı ilişkiler kur- Anlam arayışı, bireylerin kendilerini daha de-
malarına da yardımcı olabilir. Örneğin, em- rin ve tatmin edici bir şekilde ifade etmele-
pati yeteneği artmış bir birey, başkalarının rine olanak tanır. Bu anlam, bazen sanatsal